kawan, sahabat, teman...apa ertinya?

Tuesday, August 12, 2008 Edit This 3 Comments »
if i were to give the definination for each term above, i dont think i can give d exact meaning of it..but in english, there's only one word...that is FRIENDS...in suzie's n nurul's entry, thay mentioned bout frens...a malay proverb said that "kawan ketawa senang dicari, kawan menangis belum tentu.." to me, that is absolutely right...masa senang ramai nak dekat, ble susah ramai nak hentam...tapi ada juga yg bila dah senang lupa kawan...or bila dapat kawan baru lupa kawan lama..but, so far, those things have never happened o me yet...yelah..aku ni xramai kawan..dari sekolah sampai bekerja...boleh dikira kwan2 aku banyak mana...d closest r d frens that i met in UPM...
in d beginning memang susah aku nak make frens..yelah...dah bisa sorang2...masuk matrix kena duduk kat dorm..it took me along time to adapt to all the noises n so many other things...masuk degree pun aku x really make frens accept for my coursemate who sum of them remain my closes frens until today...ble dah bekerja, lagi susah nak berkawan...sume x ngam...setakat rakan sekerja bolehlah..nak share evrything tu xde lah...until 2006 datang sorang english teacher dari seremban..mula2 nampak eksen tp actually dia ok...nape dia ok? first of all dia memang kepala anging n mulut laser cam aku..garang gle...budak2 xbergerak lau dgr dgr nama dia..belum dia mula ngamuk lagi...taste sama...she's a shopaholic...brand concious...very knowledgable...not only in fashion tp dalam banyak benda...cikgu2 lain xrapat sangat dgn dia...sebab mulut dia laser kot..tp kat sekolah memang aku rapat dengan dia..itu pun ada orang kisah gak...dah la accidentally selalu pakai sama..x plan pun...tapi nak wat cmne...tu pun boleh heboh satu sekolah...despite of her mulut laser, she's very kind n caring... xlokek...ada yg cakap kita orng inseparabe twins..budak2 pun cakap madam anis je yg nak kawan dgn madam ida..it's not that...org lain macam x sekufu...lau aku nak share psal fashion or brand, aku nak borak dgn sape? org lain x tau...so, i just ignore what people say...
back to d meaning of frens...to me, true frens r d frens who are willing to share verything...not only the laughters but also d tears...bukan yang nak menghentam kita bila kita sedih atau susah, bukan nak jealous atau dengki bila kita senang atau bahagia...but true frens will also fell sad whe we r sad, n will also b happy when we r happy...most importantly, they will pray for our happiness...
dulu, masa aku berjauhan dgn hubby aku, aku akan kongsi dgn nurul perasaan aku...kenapa nurul? sebab dia dah kawin...jm n suzie blm lagi...setiap kali di akhir nasihatnya, will always be one phrase..."anis, aku doakn top cepat balik cni..." x jemu2 dia type message tu untuk aku...maybe, because of her sincerity, she has her happiness now..macam kata suzie dalam entry, sekali kita buat baik kat org, tuhan akan balas kebaikan tu...walaupun x berjumpa, cukup dgn kirim doa...tuhan mendengar...n now is my turn mengirimkan doa buat kawan2 aku yang akan berkahwin. yang tgh bercinta mahupun yg dah berkeluarga...may happiness will always be yours...especially suzie n jm...kenapa kita harus iri melihat kebahagian orang yang kita anggap kawan rapat kita? aku x sabar nak tgk suzie n jm kahwin...tp jodoh x boleh dipaksa...d only thing that i can do is to pray tat they will meet their soul mate...(dah jumpa dah kan? hehe) who can take care of them...once u r married, u will have another best fren...that is ur hubby...

3 comments:

nurul said...

hehehehe...betul la...dulu aku concious sgt lau xde kwn, takut kwn2 lain tanye nape mkn sorang? etc...tp skang aku lebih selesa idup sesorg coz semenjak aku dok library byk mase aku abiskan ngan wat keje2 library n wat keje2 lain yg xabis...

mmg betul byk kwn xsemestinye kita bahagia coz bkn semua dpt happykan kita...jaga kwn yg dh sedia ade dan appreciate die...

tq coz being my friend....through thick n thin...

Suzie said...

one day kita paham nape org yg dah kawin ni lain sket.dulu ms discuss dgn tunang,kita penah ckp tkpe dok asing2 lps kawin but he doesn't agree that idea.now kita tau nape dia kalo bleh after settle down better dok sama unless reason mcm ko n hubby.kita skrg belajar sket2 sbbmmg ada beza hidup single ni.mana yg best kita rasa dua2 ada pros n cons tp tiap org akan laluinya.at least bleh tnya2 ko pnya experiece jgk ;)

airieyna said...

hmm..kenkawan aku sekarang sangat la matang..aku pun selalu sensorg tapi kat hati aku akan selalu ada korang... ALWAYS...:) thanks anis....sbb doakan kebahagiaan aku...lau jodoh tak kemana..